Декан ФБД на Міжнародній конференції з якості дорожньої інфраструктури у Любліні

Декан ФБД на Міжнародній конференції з якості дорожньої інфраструктури у Любліні

На запрошення Волинської облдержадміністрації декан факультету будівництва та дизайну Луцького НТУ Олександр Бондарський взяв участь у Міжнародній конференції «Поліпшення якості дорожньої інфраструктури», що відбулася у Любліні (Польща) 12 червня.

Варто зазначити, що захід відбувався в рамках реалізації проекту «Розширення воєводської дороги №812 на ділянці Королювка-Влодава», що здійснюється в межах програми транскордонного співробітництва Польща-Білорусь-Україна 2014-2020.

Передусім до учасників конференції із вітальним словом звернулися член Ради Люблінського воєводства Здзіслав Швед та представники Волинської ОДА. Потому фахівці у галузі дорожнього будівництва підняли актуальні питання і обговорили проблеми в проектуванні дорожньої інфраструктури, децентралізації місцевих доріг, переробки відходів асфальту в технології MMCE. Говорили експерти також про мінерально-асфальтові суміші зі зниженою температурою виробництва з додаванням цеолітів, представляли дослідження яскравості дорожніх покриттів, неруйнівні динамічні випробування та аналіз застосування покриттів, що знижують рівень шуму тощо.

Своєю чергою, декан ФБД Луцького НТУ Олександр Бондарський представив до уваги присутніх наукові дослідження в галузі дорожнього будівництва. Зокрема, у презентаціях доповідача йшлося про дослідження вологості ґрунтів земляного полотна автодоріг із застосуванням георадіолокації. За словами спікера, дослідження, що пов’язані із оперативним визначенням вологості ґрунтів є дуже актуальними, що підтверджується великою кількістю досліджень із розробленням моделей та методів з визначення вологості ґрунтів земляного полотна автомобільної дороги. Актуальність проблеми стимулювала розвиток досліджень із встановлення зв’язку між вологістю ґрунту земляного полотна та його міцнісними і деформаційними параметрами з урахуванням місцевих умов, а також теоретичного розрахунку і прогнозування вологості ґрунту. Тож, основний науковий результат досліджень полягає у розвитку теоретичних та практичних положень щодо оцінювання вологості ґрунту земляного полотна та розрахункових параметрів ґрунту за даними георадарного зондування, які реалізовано в експрес-методі оцінювання розрахункових параметрів ґрунту земляного полотна за допомогою польового георадару.

Крім того, у доповіді Олександр Бондарський розповів про конструювання дорожньо-транспортних споруд із дисперсно-армованих бетонів. Так, сьогодні основними матеріалами з якого виготовляють ДТС є бетон та залізобетон, нині вони є найбільш масовими штучними матеріалами, які продукує людство. Завдяки їх застосуванню побудовано низку відомих у світі будівель та мостів.

Втім, під впливом транспортних засобів (ударні і динамічні навантаження) та погодно-кліматичних факторів (температурні впливи) на поверхні ДТС в процесі експлуатації відбувається руйнування, що призводить до утворення тріщин, вибоїн, вилущування бетону, руйнування захисного шару бетону та ін. Тому використання залізобетону та умови його роботи в конструкціях ставить завдання пошуку способів підвищення тріщиностійкості, ударної міцності, морозостійкості та інших характеристик, які в свою чергу, залежать від міцності матеріалу на розтяг. Одним із рішень для підвищення тріщиностійкості бетонних конструкцій ДТС є застосування дисперсного армування. Дисперсно армований бетон – це бетон в якому роль арматури виконує фібра, що розташована в його об’ємі. Якщо фібра виготовлена із сталі – це сталефібробетон. Фібра може мати різні геометричні розмірі.

На базі будівельної лабораторії в Луцькому НТУ, додає Бондарський, було проведено комплексні наукові дослідження, на основі яких отримано патенти та авторські свідоцтва, а їх результати представлені в науковій літературі, що видана у Луцькому НТУ.

Одна із доповідей декана ФБД стосувалася дослідження комплексно укріплених ґрунтів для будівництва пішохідних доріжок, вело доріжок та шарів дорожніх одягів автомобільних доріг. За його словами, у дорожній галузі України є актуальним питанням капітальний ремонт та будівництво автомобільних доріг ІV, V категорій. У сільській місцевості переважним видом транспорту є велосипедний, тому особливої актуальності набуває будівництво велодоріжок. У більшості випадків у сільській місцевості не існує пішохідних доріжок крім ґрунтових. Для цього можливо застосовувати порівняно недорогий матеріал – грунт укріплений цементом з додаванням різних добавок, які покращують властивості даного матеріалу. Особливо актуальності це набуває в регіонах з запасами в якості ґрунту піску та супіску, де немає кам’яних матеріалів.

За результатами роботи, резюмує Бондарський, було виокремлено особливу актуальність дослідження впливу різних хімічних добавок, які є на ринку України при комплексному укріпленні ґрунтів та призначені в якості матеріалу дорожніх покриттів в районах із браком кондиційних кам’яних матеріалів. Особливо у сільській місцевості при будівництві пішохідних доріжок та велодоріжок. Тож, насамкінець у презентації було наведено практичні приклади влаштування дорожнього покриття в реальних умовах із врахуванням знайдених в лабораторних умовах рецептур.

Варто зазначити, що з огляду на велике значення для прикордонних територій, проект із розширення дороги №812 реалізується у тісній співпраці з українською стороною. Партнери беруть участь у щоквартальних засіданнях, конференціях, присвячених тематиці дорожнього будівництва. Спільні візити дають партнерам можливість ознайомитися з технологією будівництва та розширення доріг, із сучасними методами, що застосовуються у будівництві. Досвід польських будівельників може стати у нагоді українському партнерові під час проведення робіт на своїй території для досягнення порівняльної якості. Крім того, подібні засідання є платформою для обговорення питань щодо стану та розвитку дорожньої мережі в прикордонній зоні, особливо доріг, які ведуть до пунктів пропуску та обслуговувальної інфраструктури, реконструкції дорожньої інфраструктури з українського боку, запланованим будівництвом пункту пропуску Збереже-Адамчуки, будівництвом логістичного центру в Ковелі, а також сприяють посиленню співпраці між Люблінським воєводством та Волинською областю.

Інформаційний відділ Луцького НТУ